Boeken/Recensies

Hanneke
                                      Dragtsma

Boeken overzicht

Bestellen

Samenvatting
Martin de Jong reist naar Engeland, waar hij symbolisch zijn mannenleven begraaft. Bij terugkomst begint een nieuw leven als de vrouw die hij zich altijd al gevoeld heeft. Om haar eigen weg te kunnen volgen, zal Marieke zich niet meer afhankelijk moeten maken van het oordeel van haar omgeving. Ze belandt in een emotionele achtbaan, op zoek naar zichzelf.
In zeven hoofdstukken komen haar gedachten, twijfels, angsten en verlangens voorbij. Uiteindelijk reist Marieke terug naar de plek waar alles begonnen is.

Recensies

Terug naar Avebury is de volledig herziene versie van Hanneke Dragtsma's eerste boek. Een prachtige roman over een vrouw in transitie.

- Manuscriptredactie Bianca Nederlof -

Prachtig boek over de weg die je als mens gaat wanneer je de moed hebt om jezelf te worden. Persoonlijk, openhartig en prettig leesbaar.

- Carolien Dijkstra -

Een aanbevelenswaardig boek over "worden wie je bent

- Astrid Pascal -

Kijk voor de recensie van Yvonne Vinke in patientervaringsverhalen.nl

Bestellen

Samenvatting

Pepita Perez is een dromer. Als kind lijkt het Pepita maar niets om volwassen te worden. Ondanks de beschermende omgeving van het ouderlijk nest, voelt ze angst om zich te verbinden met het leven. Deltavliegen biedt op jongvolwassen leeftijd een ontsnappingsmogelijkheid uit het dagelijks bestaan, totdat het moment aanbreekt dat het water Pepita aan de lippen staat en er een ommekeer in haar leven komt. Zij ontwikkelt zich krachtig tot de vrouw die zij is, vanuit de vertrouwdheid van het ouderlijk nest, totdat haar vader ziek wordt... Dan krijgt Pepita een visioen...

Recensies

Je schreef een biografische roman waarin je een herkenbare strijd voor het leven omschrijft. Zelf noemde je het verhaal al mystiek, en dit mystieke is zeker terug te vinden. Je doseert de informatie die je geeft namelijk zeer bewust, waardoor je doorheen de hoofdstukken steeds nieuwsgieriger wordt naar de ontbrekende details over hoofdpersoon Pepita. Het is onmogelijk het boek weg te leggen, voordat je alles weet over wat deze vrouw heeft meegemaakt. De verschillende leidende gebeurtenissen die de persoonlijkheid van Pepita hebben bepaald, verwoord je bijna terloops. Dat maakt het dat het boek heel natuurlijk leest. Een connectie met Pepita is dan ook snel gemaakt. De ontdekkingsreis naar haarzelf die zij onderneemt, is er een die velen zullen herkennen. Familierelaties worden bepaald door een lange reeks aan gebeurtenissen, en bij het overlijden van een bepalende figuur hierin, is het logisch dat je hierop terugkijkt. Een krachtig verhaal!'

-Boekscout-

een geweldig boek, gezellig geschreven en eigen ervaringen op een geweldig boeiende manier op papier geschreven.

-Tineke Verbeek-

Een tweet van Bianca Nederlof van Manuscriptredactie: 'Nog net voor de kerst verschijnt het prachtige verhaal van Pepita Perez. Over identiteit, verbondenheid, mantelzorgen en durven loslaten'

Samenvatting

In 2012 kwam Hanneke Dragtsma haar debuutroman uit. Het boek werd uitgegeven door Free Musketeers en vertelde haar transitieverhaal in een geromantiseerde vorm.

ISBN 978-90-484-2413-9

Recensies

Prachtig en eerlijk geschreven. Wat een strijd! En wat mooi dat iemand zichzelf kan worden! Aanrader!

-Lita-

dit is een geweldig boek ,en een geweldig verhaal van een zeer bekwaam dapper mens zeker een aanrader om bv op de boekenlijst van het vervolgonderwijs te zetten ,dit om discriminatie en vooroordeel de kop in te drukken.

-Tineke-

Autobiografische roman over de zelfdiagnose ‘ik ben een vrouw in het lichaam van een man’. Het is de enige diagnose die de hulpvrager zelf stelt en die door de medici bevestigd kan worden. De auteur beschrijft haar eigen uitdaging om te leren omgaan met de manier waarop zij als persoon in elkaar zit. Op haar 33e transformeerde ze van man tot vrouw. In 160 bladzijden worden de reacties van ouders, vrienden en werkkring beschreven, evenals de eigen, soms turbulente emoties in deze zoektocht naar erkenning en integriteit. Deze ervaringen worden als een verhaal verteld. Er is geen hoofdstukindeling, geen literatuur- of referentieopgave. De auteur draagt dit boek op aan haar ouders: ‘precies zoals ze zijn’. Voor de lezer of lezeres die interesse heeft in transseksualiteit is dit een verhaal vol ervaringen rond deze vraag. Kleine druk.

-S.C. Gosker-

In de Media

Lees het artikel